007-Matkakertomus: Andermatt & Verzascan pato (SVEITSI) 2014

February 22, 2015 0 By 007 Travelers
Lukeaksesi Sveitsin 007-matkakertomuksemme ensimmäisestä päivästä alkaen klikkaa tästä.

Lauantai 19.7.2014

Aloittelimme päiväämme Hotelli Jungfraussa Lauterbrunnenissa aamiaisella ja sitten pakkasimme tavaramme, kävelimme Lauterbrunnenin juna-asemalle, hyppäsimme junaan ja matkasimme kohti Interlakenia. Hinta ilman Swiss Passia olisi ollut 10,40 CHF (8,51 EUR) / aikuinen, 5,20 CHF (4,25 EUR) / lapsi, yhteensä 26 CHF (21,27 EUR), mutta Swiss Passilla hinta oli puolet tuosta silloin kun emme käyttäneet “passipäivää”. Perillä otimme taksin kohti hotelliamme, joka oli nimeltään Hotel De La Paix.

Lisärakennus “Annex” vasemmalla

Hotelli: Hotel De La Paix

Osoite: Bernastrasse 24, Interlaken
Hinta: 220 CHF (181 €) / 1 yö, aamiainen sisältyi hintaan, varattu booking.comin kautta.
Wi-Fi: Ilmainen

Sisäänkirjautuminen: 13.00 – 22.00
Uloskirjautuminen: 07.00 – 11.00
Huonetyyppi: Triple Room – Annex, keittiöllä

Kolmen hengen huoneemme
Huoneemme keittiö
Hotellin puutarha

Huoneemme ei ollut vielä valmiina, joten jätimme tavaramme hotellille säilytykseen ja lähdimme kävelemään kohti autovuokraamoa, joka löytyikin näppärästi aivan Interlakenin keskustasta. Europcar Interlakenista (Osoite: Hoeheweg 37, Interlaken) vuokrasimme Skoda Fabian, ja vuokraamon työntekijä avuliaasti ohjelmoi navigaattoriin ensimmäisen kohteemme, joka oli Andermatt. Auton vuorokausihinta oli 138,96 CHF (117,42 EUR), ja navigaattorivuokra 21,39 CHF (20,00 EUR).

Mika Europcarin Interlakenin edustalla
Skoda Fabia

Matkalla näimme hienoja maisemia kun vuoristoreitti kiemurteli pitkin Alppien serpentiiniteitä.

Aston Martin DB5 ja James Bond
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Lounasaikaan saavuimme Andermattiin, ja löysimme Hotelli Auroran, (Osoite: Gotthardstrasse 163, Andermatt), joka on tuttu elokuvasta “007 ja Kultasormi” (1964). Tähän huoltamolle Bond (Sean Connery) jättää Tilly Mastersonin (Tania Mallet).

Bond jättää Tilly Mastersonin huoltoasemalle

Söimme hotellin ravintolassa (Restaurant Aelpli) kinkkuomeletin 16,50 CHF (15,43 EUR), nugetteja 18 CHF (16,83 EUR) ja porsaanleikkeen 22 CHF (20,57 EUR).

Hotelli Auroran Restaurant Aelpli

Andermattissa on myös Hotel Bergidyll, (Osoite: Gothardstrasse 39, Andermatt), jossa Sean Connery ja koko EON-kuvausryhmä yöpyi “007 ja Kultasormi“-leffan Andermatt-kohtausten kuvausten aikaan.

Connery yöpyi huoneessa numero 21. Valitettavasti huone oli varattuna kun vierailimme hotellissa, joten jouduimme tyytymään ihailemaan vain hotellin aulaa. Kuva ohessa hotellin sivuilta.

James Bond- huone
Photo: Hotel Bergidyll

Jatkoimme ajelua ja pääsimme pääkohteeseemme Verzascan padolle joka sijaitsee Locarnon alueella, Ticinon kantonissa. Pato on kuuluisa elokuvasta “007 ja kultainen silmä” (1995), jossa 007 hyppää uskomattoman Benji-hypyn padon reunalta. Elokuvan tapahtumapaikkana on Arkangel Neuvostoliitossa, mutta oikeasti kohtaus kuvattiin siis Verzascan laaksossa varsin lähellä Italian rajaa.

Mika Bondin kuvauspaikalla

Samalla padolla on kuvattu myös mm. Roger Mooren tähdittämää “Pelkkää dynamiittia” (1990) -leffaa, jonka on ohjannut useamman Bond-leffojen stuntkohtauksista vastannut Willy Bogner, Jr. (“Hänen Majesteettinsa salaisessa palveluksessa” (1969), “007-rakastettuni” (1977), “Erittäin salainen” (1981) ja “007 ja kuoleman katse” (1985).

Oli upeaa katseltavaa kun jotkut huimapäät hyppivät benji-hyppyjä 220 metrin korkeudesta aivan kuin stuntman Wayne Michaels, joka esitti Bondia hypätessään padolta “007 ja kultainen silmä” – leffassa. Hyppy äänestettiin kaikkien aikojen parhaaksi leffastuntiksi vuonna 2002 ja se oli maailman ennätys vuonna 1995: kaikkien aikojen korkeimmalta tehty benji-hyppy kiinteältä tasanteelta tehtynä.

Nauttikaa maisemista!

VIDEO: “007 ja kultainen silmä” – elokuvan avausjakso

Padon lähellä on myös matkamuistomyymälä, jossa myydään myös Bond-aiheisia tavaroita, kuten Verzascan pato -kello ja benji-hyppy -sytkäri.

Ukkosmyrsky yllätti meidät kun aloittelimme paluumatkaamme takaisin lähtöpisteeseen. Päätimme ajaa hieman pidempää (mutta nopeampaa) reittiä Interlakeniin.

Ukkosmyrsky yllämme

Tällä tavoin vältimme mutkikkaat alppitiet ja löysimme Pilatuksen lentokonetehtaan Stansin kaupungista. Täällä oli paikka, jossa Auric Goldfingerillä (Gert Fröbe) oli kultatehdas elokuvassa “007 ja Kultasormi“.

Myöhään illalla palasimme lopulta Interlakeniin, haimme noutoruokaa mukaamme ja menimme suoraa päätä nukkumaan. Herättyämme menimme aamiaiselle, ja jatkoimme matkaamme.